Allmänna villkor
Genom att bli kund hos oss accepterar du våra allmänna villkor.
Att bli kund hos Matlådor.se
För att bli kund hos Matlådor.se (Café Hallonbergen AB) måste du välja leveransadress inom ett område dit vi har möjlighet att leverera våra produkter. En beställning görs genom att beställa produkter från matlådor.se här hos Qopla.
Beställning och leverans
Du ansvarar för att adressen för leverans är korrekt angiven och är aktuell vid leveranstillfället. Om beställningen görs för juridisk eller annan persons räkning, så ansvarar den som gör beställningen såsom för egen skuld för det rätta uppfyllandet av samtliga åtaganden gentemot Matlådor.se, i enlighet med vad som anges i beställningen och i dessa allmänna villkor. Det sagda innebär bl.a. att Matlådor.se direkt kan kräva den som gjort beställning för annans räkning utan att först behöva kräva den person för vilken beställningen gjorts. Du som kund ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter vid byte av leveransadress, detta i syfte att Matlådor.se ska kunna fullfölja sina åtaganden. Matlådor.se ansvarar inte för konsekvenser vilka kan härledas till inaktuella kunduppgifter såsom fel portkod, felaktigt telefonnummer, felaktig mailadress samt fel leveransadress.
Kundens ansvar för att kontrollera innehåll utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier
Vi på Matlådor.se ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vår mat kan innehålla nötter. På hemsidan anges om respektive matlåda är glutenfri, laktosfri och/eller vegansk. Vi förlitar oss på leverantörernas egen märkning av de enskilda produkterna. Du som kund ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningarna. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma.
Information om eventuella förändringar av pris och tjänstens innehåll
Matlådor.se äger rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller matlådornas innehåll. Matlådor.se förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas eller ersättas. Matlådor.se förbehåller sig även rätten att avsluta leveranser och abonnemang vid exempelvis utebliven fakturabetalning.
Ändring eller avbokning av leverans
En beställning som är genomförd och betalad i vår onlineshop är bindande och icke återbetalningsbar. Om du har ett abonnemang hos oss på Matlådor.se tillämpar vi ingen bindningstid, däremot krävs det framförhållning vid ändringar. Ändringar i din beställning måste göras senast på fredagar klockan 23:59 innan efterkommande veckas leverans. Det gör du genom att maila oss på info@matlador.se. Om du önskar avbryta ditt abonnemang - kontakta oss på info@matlador.se.
Kortbetalning
Som kund hos Matlådor.se kan du välja att betala med kort, swish eller faktura. Du ansvarar själv för att ha ett giltigt betalningsmedel, samt att det finns medel på kortet för den beställda leveransen.
Fakturabetalning
Matlådor.se erbjuder faktura som betalningssätt genom Izettle. Fakturan ställs ut på beställningsdagen med mellan 10-30 dagars förfallotid och levereras genom e-mail till din registrerade adress. Fakturaavgiften för detta är 39 kr per faktura vilket motsvarar våra administrativa kostnader. Som ny företagskund betalas den första fakturan innan din första leverans.
Vi förbehåller oss rätten att göra kreditkontroll vid fakturaköp, och vid anmärkningar neka faktura och makulera order. Detta gäller även för nya företagskunder som inte betalt första fakturan innan leverans.
Avhämtning
Som alternativ finns även möjlighet för avhämtning i vårt produktionskök (Hannebergsgatan 16, 171 68 Solna). Välj då "avhämtning" vid beställning på Qopla. Vårt kök håller öppet måndagar (8-21) tisdagar (11-21) onsdagar (11-21) torsdagar (9-14) fredagar (9-21) lördagar (9-21) söndagar (9-21). Du som kund är ansvarig för att beställningen hämtas under veckan enligt våra öppettider. Betalning sker via kort, swish eller faktura vid köp online och val av avhämtning. Om du väljer att köpa matlådor på plats utan förbeställning så sker betalning via swish eller kontant på plats.
Leverans
Ange ditt postnummer via vår webbplats för att se om vi levererar till ditt område. Leverans sker ”till dörren” på den leveransadress som du anger vid registrering. Leverans sker på måndagar. Du väljer själv leveranstid utifrån de alternativ som finns. Vid oförutsedda händelser och/eller besvärliga väderförhållanden kan transportören i undantagsfall komma att leverera efter utsatt tid. Lokala avvikelser kan förekomma. När chauffören är hos dig kommer han att ringa på angivet telefonnummer och det är viktigt att du vid leveranstillfället är tillgänglig på telefon. Om du som kund inte är hemma vid tidpunkten för leverans placeras leveransen utanför dörren till uppgiven leveransadress (förutsatt att vi kommer in i din port). Då en produkt levererats till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Matlådor.se ersätter inte en stulen eller väderdrabbad leverans.
Våra kylvaror levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvarorna hålls kylda under hela transporten.
Leveranskostnad för ditt postnummer anges på hemsidan. I priset ingår ett leveransförsök, vid ytterligare leveransförsök på grund av att du inte är kontaktbar så tillkommer ytterliga leveransavgift på 109kr.
Matlådor.se förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid annan omständighet utanför rimlig kontroll för Matlådor.se. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.
Misslyckad leverans
Om transporten uteblir på grund av förhinder hos transportören sker omleverans dagen efter. I detta fall väljer transportören leveranstid. Du meddelas om detta.
Om felaktig information (adress, portkod, telefonnummer, leveransinstruktioner) har meddelats oss som gör att transportören inte kan fullfölja leverans till dörr kommer en extra fraktkostnad tillkomma om kund önskar omleverans (109kr).
Reklamationer
Nöjda kunder är viktigt för oss på Matlådor.se. Eftersom Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) inte inkluderar varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, däribland matvaror, ber vi därför missnöjda kunder att vända sig direkt till oss på info@matlador.se. Vår ambition är att så snabbt som möjligt upprätta en personlig kontakt och på bästa sätt lösa eventuella situationer som uppstått.
Vårt ansvar vid eventuell reklamation begränsas till varans värde. En reklamation måste göras inom 5 dagar efter leveranstillfället.